Fondurile pentru autostrăzi se epuizează: API avertizează că plățile către constructori riscă să fie blocate

Asociația Pro Infrastructură a emis un avertisment serios cu privire la situația financiară a proiectelor de autostrăzi din România. Potrivit organizației, în absența unei alocări suplimentare de 4-5 miliarde de lei la viitoarea rectificare bugetară, plățile către firmele de construcții ar putea fi întrerupte începând cu luna septembrie.

Deși până în prezent statul și-a onorat obligațiile financiare față de constructori, chiar și cu o rapiditate remarcabilă – facturile fiind plătite în doar 2-3 săptămâni, mult sub termenul legal de 60 de zile –, lipsa de resurse bugetare suplimentare ar putea genera o oprire bruscă a achitărilor. Această situație ar putea determina firmele de construcții să-și reconsidere participarea la proiecte.

Printre constructorii care ar putea fi afectați se numără și grupul UMB, condus de Dorinel Umbrărescu. Asociația menționează că, în trecut, acesta a amenințat cu rezilierea contractelor din cauza unor neînțelegeri financiare. În prezent, firmele din acest grup au facturi în valoare de 1,1 miliarde de lei, unele dintre ele fiind în așteptare din începutul lunii august.

Problema fundamentală, subliniază API, nu este doar una de lichiditate pe termen scurt. România are angajamente contractuale de aproximativ 25 de miliarde de euro în proiecte rutiere, în timp ce fondurile europene disponibile până în 2028 se ridică la doar 5,5 miliarde de euro. În acest context, Asociația consideră că este inevitabilă o prioritizare clară a investițiilor, pentru a evita blocaje majore în derularea șantierelor.

API critică, de asemenea, lipsa de transparență și deciziile ad-hoc luate la nivel politic, care, susține organizația, nu servesc interesului public. Se cere organizarea unei dezbateri tehnice ample, cu participarea tuturor părților implicate, pentru a stabili o strategie coerentă și durabilă în domeniul infrastructurii.