Șoferii bucureșteni, prinși în ambuteiaje peste 12 zile pe an. Orele de vârf s-au extins și la prânz

Un studiu recent evidențiază că traficul din marile orașe românești devine tot mai tensionat, iar programul aglomerărilor s-a diversificat. Concluziile arată că București, Timișoara, Cluj-Napoca și Iași se confruntă cu cele mai mari dificultăți de circulație, în timp ce localități precum Reșița, Giurgiu sau Călărași oferă condiții mult mai bune de deplasare.

În capitală, șoferii pierd anual echivalentul a peste 12 zile de muncă din cauza ambuteiajelor. Mai mult, orele de maximă aglomerare nu se mai limitează doar la intervalul matinal sau cel de seară, ci se extind și între orele 11:00 și 14:00. Acest fenomen este explicat prin popularitatea programelor flexibile și a activităților zilnice din ce în ce mai fragmentate.

Pe de altă parte, în orașele mici, impactul este semnificativ mai redus. Locuitorii din Reșița, Giurgiu sau Călărași pierd în trafic doar între 3 și 3,5 zile pe an. De asemenea, unele centre urbane precum Oradea, Alba Iulia și Bistrița au înregistrat progrese notabile față de anul trecut.

Specialiști subliniază că această redistribuire a orelor de vârf necesită măsuri adaptate. Se recomandă recalibrarea politicilor de mobilitate urbană, astfel încât să țină cont și de aglomerarea din intervalul de prânz, nu doar de cele clasice de dimineață sau seară.

Cercetarea a analizat date din 41 de municipii, pe baza a 51 de indicatori, între martie și iunie 2025. Rezultatele confirmă faptul că orașele mari rămân under presiune, iar eficiența traficului este strâns legată de dimensiunea și infrastructura locală. Autoritățile sunt sfătuite să adapteze planurile de management al circulației pentru a face față noilor tipare de mobilitate.